عيش أحلامك

مرحبا بك عزيزي الزائر في أرجاء منتدى عيش أحلامك
عيش أحلامك

منتدى يهدف إلى تقديم كل ما يحلم به الناس من ستايلات،كمبيوتر،رشاقة،ربح،طبخ و المزيد من المواضيع الشيقة


    نصائح سريعة لمكياج العيون

    شاطر
    avatar
    Admin
    Admin
    Admin

    عدد المساهمات : 163
    نقاط : 521
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 07/01/2011
    العمر : 35
    الموقع : سوريا

    نصائح سريعة لمكياج العيون

    مُساهمة من طرف Admin في الأحد مارس 13, 2011 12:29 am


    نصائح سريعة

    قبل ما أتكلم عن ماكياج العين عايزة أقولكم على شوية نصائح سريعة...


    أقولكم على شوية نصائح سريعة... -1- احرصي في فترة الصبح
    -1-
    احرصي في فترة الصبح على إن ماكياج عينك يكون هادي بسيط وخصوصا لو كنتي نازلة رايحة الشغل أو الجامعة فمثلا مفيش داعي إنك تحطي قلم كحل أسود تقيل أو ماسكرا قوية أو تحطي ألوان آي شادو صارخة وجامدة الصبح.

    -2-
    خلي بالك إن الناس ممكن تعرف حالتك النفسية وأنت بتفكري في إيه من نظرتك للأشياء أو الأشخاص علشان كده كوني دايما حذرة لأن عينك هي مرايتك النفسية قدام الناس وده لأن نظرة العين هي اللي بتقول أنت مين؟! وبتفكري في إيه؟!

    -3-
    للأسف كل البنات بتهمل منطقة العين وبتنسى تهتم بيها نهائيا, وده بيؤدي لظهور التجاعيد مبكرا بداية من سن 26 علشان كده بانصحك إنك تستخدمي مزيل ماكياج ضد الحساسية في إزالة ماكياج العين وده بيساعدك على إزالة الماكياج الخفيف أو الثقيل بمنتهى النعومة والسهولة وعلى فكرة المزيل ده هتلاقيه في الصيدليات الكبيرة أو المحلات المتخصصة في بيع الماكياج.

    -4-

    حاولي باستمرار تعملي عملية ترطيب دورية بسيطة لعينك خصوصا لو كنتي حاطة ماكياج طول النهار وحاسة إن عينك شكلها بقى مجهد وعملية الترطيب دي هتكون بإنك تمرري قطنة بها القليل من زيت اللوز على الجفن العلوي والسفلي للعين وتستني لما بشرتك تتشرب الزيت ده وبعد كده تغسليها كويس بالميه الفاترة وبعد كده الميه الباردة كمان ممكن تعملي كمادات شاي, أو تحطي شرايح خيار أو بطاطس على منطقة الجفن العلوي والسفلي للعين، ياريت تعملي أي حاجة من الحاجات دي مرتين في الأسبوع لأن كل ده بيساعد على تلطيف منطقة العين وبيخلي الماكياج يظهر على البشرة في أجمل صورة.

    -5-
    خلي بالك من طريقة توزيع أي ماكياج للعين زي مثلا طريقة وضع "قلم الكحل" ده لأنك لازم تحطيه باتجاه واحد ومن غير ما تشدي الجفن لبره عشان ترسمي القلم.. أما بالنسبة للكونسيلر "مصحح العيوب" فلازم تحطيه على إيدك الأول وبعدين على محيط العين وتفرديه من جوه العين لبره كمان ممكن تستعملي الكونسيلر تحت العين بشكل يومي حتى من غير ما تحطي ماكياج كامل وده علشان يدي إضاءة للعين ويخفي أي إرهاق موجود فيها علشان كده لازم يكون "الكونسيلر" من الأنواع الجيدة عشان دي منطقة حساسة جدا زي ما أنت عارفة وبتتأثر بأي حاجة.
    فرش مكياج العيون
    على إن ماكياج عينك يكون هادي بسيط وخصوصا لو كنتي

    أكيد كل واحدة فينا عندها فرش وأدوات للماكياج ومش بتعرف تستخدمها، علشان كده دلوقتي هقولك على الفرش الأساسية المستخدمة في ماكياج العين علشان تتعرفي عليها وكمان لو مش عندك يبقى تشتريها...
    • سفنجة "كريم أساس"
    • بدّارة "بودرة"
    • فرشاة كبيرة "أحمر خدود"
    • فرشاة صغيرة "الروج "
    • فرشاة بسفنجة صغيرة "الآي شادو"
    • فرشاة تسريح "الحواجب"
    • فرشاة صغيرة مخصصة لوضع البودر في "الحواجب"

    أدوات ماكياج العين
    دلوقتي هنتعرف مع بعض على أدوات الماكياج الخاصة بالعين...


    الآي شادو


    نازلة رايحة الشغل أو الجامعة فمثلا مفيش داعي إنك تحطي
    فيه أنواع كتير من الآي شادو أو ظل الجفون زي ما فيه ناس بتقول عليه ففيه مثلا "البودر" و"المضغوط" و"الجليتر" (الجل والبودر) و"الكريمي" و"المائي".
    وبالنسبة للآي شادو البودر والمضغوط
    فالاثنين دول ممكن يتحطوا على العين من غير ما نحط كريم أساس ولا بودر تحتيه، ودول بيعتبروا أسهل نوع في أنواع الآي شادو وممكن أي بنت تستخدمهم الصبح وبالليل ودول موجودين في جميع الماركات، بس أحسن الأنواع هنلاقيها في ماركة "فلوريل" و"بوبا"و"بورجوا".
    الآي شادو الجليتر
    فبيكون عبارة عن حبيبات بتلمع بتتحط على الآي شادو اللي مش بيلمع علشان تدي لمعة قوية على العين أو الروج, وطبعا اللوك ده مينفعش في النهار لازم يكون بالليل في سهرة, والنوع ده موجود في ماركة "فلوريل" و"بييركاردان" و"كريولان" و"بوبا".
    الآي شادو الكريمي
    ده ممكن تحطيه على الجفن على طول من غير كريم أساس أو شادو وسهل الاستعمال وكمان بيكون خفيف, وهتلاقيه موجود في ماركة "مافالا" و" فلوريل".
    الآي شادو المائي
    بيبقى عبارة عن آي شادو كريمي وبيتحط عليه نقطتين ميه وبفرشاة صغيرة نحط اللون فوق الجفن أو تحت الحاجب, وفيه منه ألوان كتيرة. وموجود في ماركة "كريولان".

    قلم الكحل


    قلم كحل أسود تقيل أو ماسكرا قوية أو تحطي ألوان
    فيه أنواع مختلفة من أقلام الكحل ففيه الخشب التخين والرفيع ومعاه البراية بتاعته، وكمان فيه القلم البلاستيك اللي بيلف عشان يطلع من الأنبوبة، وقلم الكحل بيستعمل جوه وبرة العين وبيكون بألوان مختلفة زي "الأسود" و"الأخضر" و"الأزرق" و"الموف" وأحسن ماركات أقلام الكحل هي ماركة "فلوريل"..

    الماسكرا


    آي شادو صارخة وجامدة الصبح. -2- خلي بالك إن الناس
    الماسكرا لازم تستخدميها باستمرار كل مرة هتحطي فيها ماكياج عشان كده لازم تكون ماسكرا حلوة والماسكرا فيه منها نوعين نوع لتطويل الرموش والنوع التاني لتكثيف الرموش وكمان فيه منها اللي ضد الميه ودي بتثبت جدا... وأحسن الأنواع هتلاقيها في ماركة "ريميل" و"ميلاني" و"مدينة" و"فلوريل"... وياريت البنت اللي رموشها ثقيلة وقصيرة تستعمل ماسكرا للتطويل, والبنت اللي رموشها طويلة وخفيفة تستخدم ماسكرا للتكثيف.

    الآي لاينر


    ممكن تعرف حالتك النفسية وأنت بتفكري في إيه من نظرتك
    الآي لاينر بيخلي شكل العين حلو جدا وبالذات العين الصغيرة علشان بيوسعها أكتر وعلى فكرة الآي لاينر بيتحط على الجفن فوق خط الرموش وتحت الجفن السفلي بشكل واضح بس لما بتكون العين واسعة فبيتحط من فوق العين فقط....وعلى فكرة الآي لاينر بيستخدم في الرسمة السموكي لأنه بيثبت الرسمة جدا على العين لمدة طويلة...وبالنسبة للألوان فيه منه "الأسود" و"الأخضر الغامق" و"الكحلي" و"الموف الغامق" وهتلاقي الآي لاينر في كل الماركات تقريبا زي "فلوريل" و"سارة" و"مافالا".


    قلم الحواجب وبودر الحواجب


    للأشياء أو الأشخاص علشان كده كوني دايما حذرة لأن عينك
    كمان قلم الحواجب أو البودر المخصصة للحواجب بالألوان الأساسية زي "البني الفاتح والغامق" أو "الأسود" فدول بيستخدموا لتكميل شكل العين والوش كله ولازم الحاجب يكون مرتبط بلون العين والشعر والبشرة...يعني مثلا بنت بشرتها بيضاء ولون عينيها فاتحة يكون لون حواجبها بني فاتح, واللي بشرتها خمرية زي معظم البنات المصرية تكون حواجبها غامقة أما اللي لون بشرتها بيميل للسمار فبنفضل لون الحواجب يكون بني غامق أو أسود, وممكن تلاقي الأقلام في ماركة "بورجوا" و"مافالا" و"فلوريل" و "جوردانا".

    وفيه معلومة يمكن كلنا بنسمع عنها وهي إن القلم بيوقع شعر الحواجب والكلام ده مش صحيح وإلا ماكانتش الشركات العالمية زي "إيف سان لوران" و"كريستيان ديور" تعمل أقلام مخصصة للحواجب, لكن احنا لازم نستعمل القلم بطريقة الورب أو الجنب جوه شعر الحاجب ونسرح بالفرشاة اللي في نهاية القلم ونسيح بها اللون.

    أما بالنسبة لبودر الحواجب ففيه منه نوعين بودر عادي ومائي, والأسهل ليكي هو البودر العادي عشان بتتحط زي الآي شادو بفرشاة صغيرة مخصصة للحواجب, لكن البودر المائي لازم متخصصين في التجميل لأنها محتاجة دقة وخبرة.
    منقول...

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 29, 2017 5:55 am